25 Idea Kabinet Dapur Moden untuk Ruang Kecil

Faez July 6, 2023

Dapur adalah ruang penting dalam rumah. Untuk menjadikannya lebih selesa dan bergaya, sudah tentu memasang kabinet dapur adalah cara yang betul.

Kabinet berguna untuk memelihara fungsi dapur sebagai tempat menyimpan peralatan. Secara amnya, kabinet dapur akan digabungkan menjadi satu unit yang dipanggil kitchen set.

Sejarahnya bermula dengan orang Rom yang mempunyai peralatan memasak dan tempat penyimpanan. Lama kelamaan, kitchen set juga berfungsi sebagai tempat menyimpan produk makanan.

Namun, masalah sering timbul apabila anda ingin memasang set dapur terutamanya di rumah kecil. Penyelesaiannya adalah dengan membuat reka bentuk bilik yang betul.

Berikut adalah cadangan untuk kabinet dapur moden ruang kecil.

1. Design Kabinet Dapur Scandinavia

Mempunyai ruang yang terhad bukan halangan untuk reka bentuk kabinet dapur Scandinavia. Untuk memaksimumkan bilik, gaya set dapur dibuat tinggi ke siling bilik.

Kitchen set juga dilengkapi dengan laci yang berfungsi untuk menyimpan peralatan memasak atau bahan masakan. dapur, ketuhar gelombang mikro, ketuhar dan sinki dipasang di set dapur untuk menggalakkan kefungsian.

Design Scandinavia diketahui mempunyai prinsip Less is More supaya ianya sesuai jika diterapkan pada bilik kecil.

2. Kabinet Dapur Pelbagai Fungsi

Model kabinet dapur pelbagai fungsi amat sesuai digunakan pada ruang dapur yang kecil. Kewujudan rak simpanan yang berfungsi akan menjadikan pelbagai peralatan dapur tersimpan dan tersusun rapi.

Di samping itu, dengan perabot pelbagai fungsi, ia akan menjimatkan ruang. Contohnya, troli fleksibel untuk meletakkan rempah ratus dan bahan masakan. Untuk memastikan ia kelihatan cantik, letak juga pasu kecil tumbuhan hiasan.

Jangan lupa untuk menggabungkan warna perabot untuk dipadankan dengan bilik. Contohnya, memilih warna lembut atau monokrom.

3. Kitchen Set Dan Meja Makan

Memiliki dapur yang kecil dan sempit bukanlah satu batasan, malah ia boleh menjadikan bilik lebih teratur. Contohnya dengan memilih kabinet dapur yang juga berfungsi sebagai meja makan.

Ini pastinya akan mewujudkan titik tumpuan yang unik di dapur. Cara paling mudah untuk menyampaikan konsep ini adalah dengan membuat set dapur berbentuk L, dengan salah satunya sebagai meja makan.

Lebih-lebih lagi, jika ia dibuat menghadap tingkap, rasa kafe boleh muncul. Pilih ton warna neutral atau menonjolkan tekstur kayu.

4. Kabinet Dapur Tanpa Pintu

Tambahan pula, kabinet dapur yang kelihatan unik tetapi boleh digunakan untuk dapur kecil ialah kabinet tanpa pintu. Sebenarnya, model ini hampir seperti rak dinding terapung yang digabungkan dengan kabinet gantung.

Tetapi fungsinya adalah sama, kerana ia boleh digunakan untuk menyimpan dan menyimpan barang dapur. Untuk menjadikan bilik kelihatan lebih menarik, pasang lampu LED di bawah rak atau kabinet tanpa pintu.

Manakala di bahagian bawah boleh diletakkan kabinet untuk memasang sinki atau dapur. Jangan lupa pilih warna yang bersih.

5. Kitchen Set Dengan Kabinet Untuk Peti Ais

Peti ais diperlukan kerana ia berfungsi untuk memastikan bahan makanan tahan lama. Walau bagaimanapun, meletakkan peti sejuk memerlukan ruang sendiri di dapur.

Oleh itu, untuk ruang terhad memerlukan helah khas. Salah satunya adalah menggabungkan peti sejuk di set dapur. Tetapi untuk merealisasikannya memerlukan reka bentuk dan saiz yang sesuai.

Jadi pastikan dahulu jenis dan jenis peti ais yang akan digabungkan dalam kabinet. Jangan tergoda dengan reka bentuk unik yang tidak boleh memuatkan peti sejuk.

Faez Najmuddin

Mencipta keindahan dan fungsi dalam mereka ruang yang unik dan menarik adalah minat saya. Melalui blog ini, saya berkongsi pandangan dan inspirasi saya dengan anda. Terimakasih telah membaca. :)

    Leave a Comment

    Artikel Terkait